המוח של רועי ו-״הרובוט של בן״

$(function(){})
להאזנה לתוכן:

"הרובוט של בן" הוא סרטו הדוקומנטרי הראשון של רועי כהן (32) מאשדוד שביים והפיק אותו והצליח לתקשר באמצעותו את תחום המדע בדגש על בינה מלאכותית ל"המונים". הסרט, עוסק מציג מדען גאון בשם בן גרצל שעובד עם צוות בהונג קונג ומשקיע הון תועפות במטרה לפתח 'ילד- רובוט' שיוכל להתרועע עם ילדים בשר ודם ולגדול ממש כמונו.

צילום (תמונה רועי כהן): עידו שחם | התמונות מהסרט: ריצ׳רד גילספי ורועי כהן
"הרובוט של בן"- סרט שרועי כהן ביים ואותו הפיק עם yes דוקו וחברת ״רוסט ביף״ האנגלית. הסרט זמין לצפייה בVOD של yes

רועי כהן גדל והתחנך באשדוד. בשנת 2006, לאחר שירותו הצבאי התקבל לאוניברסיטת 'הרווארד' היוקרתית באנגליה ללימודי תואר ראשון במדעי המוח ופסיכולוגיה. במהלך התואר הוא עשה סמסטר בבואנוס איירס בפסיכואלזיה  ובמהלכו נחשף לדרך "אחרת" לחשוב על המוח, או יותר נכון על ההתנהגות האנושית וניתח מדוע אנחנו עושים מה שאנחנו עושים- הגיע לגרעין ופיצח את ההבנה לגבי מדוע הלך ללמוד את התחום הזה

כשחזר לבוסטון עבד במעבדה במשך שנתיים אולם היה לו ברור שחוקר הוא לא רוצה להיות. בשנה האחרונה ללימודיו עשה קורס במסגרת הלימודים של קולנוע דוקומנטרי עם מרצה בשם 'רוב מוס' שנחשב למורה אגדי בתחום קולנוע ה'דוקו' ועורר בו המון השראה שהביאה אותו לתובנה שזה אחד מהדברים שהוא רוצה לחוות בעבודה שלו.

"הרגשתי שאני עושה משהו ומגלה תוך כדי התהליך משהו על עצמי ועל המציאות סביבי שבלי המצלמה והתהליך של לצלם, לערוך, לשבת על החומרים, לדבר עליהן ולתכנן קדימה לא הייתי מגלה את זה", אומר כהן.

בן גרצל (הדמות הראשית בסרט) הוא אחד המומחים המובילים בעולם בתחום הבינה המלאכותית מתקדמת שעשויה להתפתח לתבונה "כמו" אנושית והוא גם כתב המון ספרים בנושא. מה שהפך אותו לדמות דוקומנטרית זה שהוא לא רק תיאורטיקן אלא גם יזם- ממשלת הונג קונג נתנה לו סכום כסף נכבד כדי לקחת את התיאוריה הזו- של איך אפשר להפוך את המוח האנושי לקוד תוכנה ולהכניס את התיאוריה הזו לתוך רובוט. רועי צילם את גרצל ותיעד את התהליך והנבואה שלו במשך שנתיים.

אז בסרט הדוקומנטרי של "הרובוט של בן" שילבת בין האהבה לקולנוע דוקומנטרי ומדעי המוח?
"אני בא מתחום מדעי המוח ועשיתי סרט דוקומנטרי בנושא המדע והטכנולוגיה- המציאות כמובן הרבה יותר מורכבת... הסיבה שבגללה אני הולך לחומרים הללו של מדע וטכנולוגיה היא מפני שראיתי סרטים אחרים בנושא והתבאסתי. רוב היוצרים של סרטי ה'דוקו' שראיתי בתחום המדע באים מנקודת מבט של "הערצה" או תיעוד מתלהב לגבי זה שהעתיד מגיע והעולם יהפוך להיות מגניב או להיפך- חשיפה של תופעה שלילית למשל. אין סרטים שנעשים על מחקר מדעי ומנסים להבין את הסיפור האנושי של בני האדם במהלכו".

הבחירה ב'דוקו' הייתה מודעת או ב'מקרה'?
"לקחתי כמה קורסים בקולנוע באוניברסיטה... לאחר מכן עבדתי בלוס אנג'לס ב"תעשייה" בתור עוזר ומנהל הפקה, כשחזרתי לארץ הקמתי חברת תקשורת דיגיטלית. אבל יש משהו בלספר סיפור אמיתי- על דמות מלאת אמביציה ולהיכנס לעולמות דרך הצילום שלא היית מכיר בדרך אחרת".

איך אתה מגדיר את עצמך כיום?
"אני מתעסק בכל הנושא של תקשורת- מדע ו"דוקו" זה פורמט אחד שאני מאוד אוהב בתוך העשייה שלי ומתכוון להמשיך לעסוק בו. אני יכול לומר שאני עובד על הסרט הדוקומנטרי הבא אבל לא יכול לדבר עליו עדיין מעבר לזה שהוא גם יהיה קשור לתחום הטכנולוגיה אבל יהיה הרבה יותר ישראלי".

איך מצאת את כוכב הסרט?
כהן מכיר את בן גרצל, כוכב הסרט כשלוש שנים. הוא התחיל לעבוד על סרט אחר בכלל, אבל הבין שהדמות לא יכולה להחזיק את הסרט. הוא יצא לחפש דמות בארה"ב והלך לכנסים של מדע וטכנולוגיה. באחד הכנסים מצא את בן בכנס שנקרא "רוסיה 2045"  שיזם מיליארדר רוסי בשם דימיטרי איצקוב שכל מטרתו היא לייצר 'אוואטר' (ממש כמו בסרט),  ומאמין שעד שנת 2045 יהיו אווטארים שדרכם יוכלו בני האדם לחוש ולחוות את העולם הפיזי רק דרך "גוף" שישוטט במקום בחוץ, כשהם יהיו במקום אחר ויחוו דרכם את מה שחווה האווטאר.

"פגשתי שם שניים מהמדענים הבכירים בסרט - בן ודיוויד שהיו אמורים ביחד לייצר רובוט שיוצג שם בחשיפה גדולה ויהיה ה"פנים של דימיטרי". שלחתי לבן אימייל במהלך הכנס והוא הזמין אותי לחדרו במלון בו הוא שהה וכשנכנסתי ראיתי אותם מחברים חוטים, עובדים על קוד ומנסים לייצר משהו שאמור לעמוד ב"דד- ליין" מסוים. באותה נקודה הבנתי שנבנה פה מתח שיכול להיות- לפני אותו רגע לא הייתה לי דרך לקוות שיהיה כזה עניין- היכולת להעביר יזמות עם הבטחה למוצר מסוים והמרדף כשהשעון מתקתק כדי לנסות ולספק מוצר בזמנים שהוצבו לכך".
באותה הנקודה הבנת שאיתם אתה הולך לעשות סרט דוקומנטרי בעצם?
"באותה נקודה הבנתי שיש אנשים מאוד מעניינים ולאחר מכן, במהלך הצילומים גיליתי את ה"דד- ליין" שהוצב אל מול ממשלת הונג קונג והלחץ והדרמה שיכולים להיווצר.
אמרתי לבן שאני במאי 'דוקו', למרות שעשיתי רק כמה סרטים קצרים לפני כן. למרבה מזלי, ברגע שנפגשנו זה היה הפוך- בן ניסה לשכנע אותי לעשות עליו את הסרט, מתוך הרצון שלו שישמעו עליו ויכירו את העבודה שלו ומעבר לכך- אג'נדה שמובילה אותו בחייו להיכרות וקשרים רנדומליים עם אנשים בחיים שמביאים אותו למשהו חדש".


הרובוט של בן והבינה המלאכותית- שילוב של אמונה עמוקה, אובססיה או תשוקה?
אם תראו את תחילת הסרט או את הטריילר- כוכב הסרט- בן גרצל  שנחשב לאחד המדענים המובילים בתחום הבינה המלאכותית, תתהו ותחשבו שהוא בכלל "היפי" זרוק. דווקא בנקודות הללו כהן שם דגשים במהלך הסרט ומציג את גרצל לא רק כמדען אלא כדמות מסקרנת: "יש משהו בילדות שלו ובתרבות המהפכנית האינטלקטואלית והערכית, בעלת כוונות מאוד ברורות מלאות ב'פאתוס'. הסרט מציג את כל זה ומצביע על הקשרים המקריים והייחודיים שמלווים אותו בכל חייו כולל ההיכרות שלו עם  גוון אשתו. הנושא שהוא מפתח וחוקר- בינה מלאכותית מלווה בפתיחות לגבי מה שאולי יבוא- יש לגרצל גמישות והבנה שהוא צריך לתת לדברים לקרות תוך כדי עשייה", אומר כהן.

 ?מה אתה יכול להסביר לגבי בינה מלאכותית, לכאלה בינינו שלא מבינים כלום בתחום

"זה תחום שיש בו מעטה של חשאיות. יש הבדל בין רובוטיקה לבינה מלאכותית אולם ברגע שישנה איזו פריצת דרך או אירוע מכונן- גוגל לרוב קונה אותם ואי אפשר להיכנס עם מצלמה או להעביר מידע לציבור. קשה לחשוף כלום בתחום הזה בעיקר מכיוון שמדובר בתחום מאוד תחרותי. קשה לדעת איפה התחום באמת עומד. אם אני קורא פרסומים עדכניים- בינה מלאכותית נחשבת לתחום אינסופי... הגישה של בן גרצל מנסה לבנות תוכנה מאוד גדולה ומתקדמת ולחבר לה המון חוקים ותבניות כדי שתוכל לפתח את עצמה ותצליח להתמודד עם העולם האמיתי והגירויים האינסופיים והאקראיים שעלולים לקרות. במקביל יש גישה אחרת של "דיפ מיינד"- שממציאים משחקי מחשב ומנסים ללמד דמות ממוחשבת כיצד לשחק במשחק מסוים ומתוך כך לתת להרחיב את הידע הזה למשחק אחר ולראות איך דרך הבינה המלאכותית ה"דמות" תתמודד עם המשחק האחר".

צפו בטריילר לסרט "הרובוט של בן": 

היה לך קל למכור את הסרט לגופי שידור?
"יש קושי בלמכור סיפור על מישהו שעובד על משהו אבל הוא עדיין 'לא שם'. אנחנו מורגלים לסיפורים על טכנולוגיה שמראים כמה מוצר כלשהו מגניב או לאן העתיד לוקח אותנו, כאשר לרוב מתעלמים מתהליך היצירה עצמו. בן הוא דמות מרתקת- מצד אחד הוא יוצר, גאון, חכם ומומחה וכתב עשרות ספרים בתחום, מצד שני הוא עושה הרבה מניפולציות, לא אומר את כל האמת, נשאר מסתורי. מדענים הם בעלי חזון, יש להם משהו מאוד יצרי בעבודה שלהם וזה מה שעניין אותי. בסופו של דבר, אפילו שאנחנו מראים הרבה מהצדדים ה'אפלים' ולא דוברי האמת בתוך הסיפור עדיין אנשים בסוף הסרט, רובם לפחות רואים בבן מישהו שמסוגל לעשות משהו מדהים ומעורר השראה ועדיין- קשה לעשות סרט על בינה מלאכותית מבלי לדעת אם נגיע לתוצר בסוף הסרט".

איך התגובות לסרט?
"אני חושב שאנשים בגדול מאוד נהנים מהסרט, בגלל הסיבות שקיוויתי: הוא נבנה על הצגה של דמות עם חזון במגמה לנסות להפתיע את הצופה... לאט לאט הצופה מבין שיש שם התלהבות אבל רבדים נוספים בדמות של בן מעבר להצגתו כגאון. חיפשתי לראות האם הקהל מתעצבן או אוהב את זה. למזלי הקהל סבלני ונהנה מהאתגר והחשיפה האיטית והזמן שהם בילו עם הדמות הראשית- של בן גרצל".

צפו בראיון של רועי כהן אצל "לונדון וקירשנבאום":
 

הסרט נקנה על ידי חברת yes כגוף שידור מרכזי יחד עם 'פראנס טלוויזיון', הוא הוקרן במסגרת פסטיבל 'דוק אביב' לראשונה ובפסטיבל 'שפילד' באנגליה (פסטיבל דוקו גדול) בפעם השנייה ועתיד לככב בפסטיבלים נוספים. כהן אמנם ראה את הסרט כבר עשרות פעמים אבל הוא מתמיד להגיע להקרנות ולראות את התגובות של הקהל במהלך הצפייה ולשמוע בסופו חוות דעת- ללמידה אישית.

 

$(function(){setImageBanner('15fed534-98f4-4f46-a8ce-afcbeebc3ae7','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,false,20405,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה