עד טיפת הדלק האחרונה

$(function(){})
להאזנה לתוכן:

דלק, מחירי דלק וצריכת דלק הם נושאים שמעסיקים לא מעט בעלי רכבים בארץ. אך מה באמת מסתתר מאחורי נתוני צריכת הדלק של היצרן, מה ההבדל בין מכוניות ישנות וחדשות והאם יש משמעות להבדלים בין נסיעה בדרך עירונית ובינעירונית? הנה כל התשובות

 בעלי רכבים נושאים בעלות ממוצעת של כמה מאות שקלים בשבוע עבור צריכת הדלק. במדינה בה התחבורה הציבורית לוקה בחסר וכמעט לא קיימת כמו ישראל, אין ברירה אלא לשלם את הוצאות הדלק ולהתייחס אליהן כחלק בלתי נפרד מהתקציב המשפחתי. כתוצאה מכך, הנושא של מחירי דלק וצריכת דלק מעסיק את כל בעלי הרכבים ועולה לכותרות לעיתים קרובות.

הבעיה היא שהציבור הרחב לא לגמרי מבין מה המשמעות של נתוני צריכת הדלק המפורסמים על ידי היצרן. הדרך הנכונה להתייחס אליהם היא כאינדיקציה כללית בלבד, כי יש עוד שורה ארוכה של משתנים שמשפיעים על הצריכה בפועל. כך לדוגמא, נתוני היצרן מסתמכים על מדידות שמבוצעות במעבדה והם לא מגלמים הפרשי מהירויות, תנאי כביש, שנתונים וכדומה.

המחירים עולים והרכבים משתכללים

ראשית, כדאי להסביר שמחירי הדלק עולים בגלל שינויים בביקוש לנפט. עליית מחירי הדלק אמנם נבלמה למשך תקופה מסוימת, אך כיום היא חזרה לצמוח ולגדול. לעלויות הנפט יש להוסיף את המיסים שמוטלים בישראל על הדלק, בין אם באופן ישיר או עקיף. המיסים הם גם אלו שגורמים לדלק בישראל להיות יקר ביחס לצריכת דלק במדינות מערביות אחרות ברחבי העולם ובראשן ארצות הברית.

במקביל, ישנו תהליך טכנולוגי מעודד שבו הרכבים הופכים להיות יותר חסכוניים. רכב חדש למשל צורך עד 20% פחות דלק בהשוואה לרכב עם אותם נתונים ומפרט טכני. הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת ניצול טוב יותר של הדלק במערכות הרכב, היא מונעת מלכתחילה את הצורך בתדלוק לעיתים קרובות והיא עולה בקנה אחד עם הנחיות של ארגוני איכות סביבה.

איך סוג הכביש משפיע על צריכת הדלק?

עוד נושא שכדאי לשים לב אליו בהקשר של צריכת דלק הוא ההבדלים בין נסיעה בכבישים עירוניים ובינעירוניים. נתוני היצרן בודקים את צריכת הדלק בנסיעה עירונית בטמפרטורה של 20-30 מעלות ולאורך 4 ק"מ, בעוד בנסיעה בינעירונית מתבצעת הבדיקה לפי נתונים דומים אבל עם פחות האצות ובלימות. כך מתקבלים ממצאים לגבי צריכת דלק משולבת וזיהום האוויר של הרכב.

בפועל, נסיעה עירונית מתאפיינת בהתנהגות כביש שונה לחלוטין מאשר בנסיעה בינעירונית. בנסיעה בתוך העיר אתם מאיצים בפתאומיות, בולמים במהירות ועומדים ברמזור למשך דקות ארוכות כשהמנוע עובד. לעומת זאת, בנסיעה בינעירונית אתם מאפשרים לרכב לשייט ולרוב זה נעשה במהירות קבועה. המשמעות היא שבתוך העיר תבזבזו יותר דלק מאשר בנסיעה בינעירונית וזה בלי קשר לסוג הרכב. לכן כדאי להקל על הרכב,  לשמור מרחק ולכבות את הרכב בזמן המתנה.

 

$(function(){setImageBanner('2d3e50d8-3a2d-45a6-b55c-06fa881cab39','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,false,21781,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה