הקשרים המדאיגים בין החברה הסינית שתבנה את נמל אשדוד לבין איראן

$(function(){})
להאזנה לתוכן:

מה יקרה אם וכאשר במהלך ה7-8 השנים הקרובות יתפתח עימות מול האיראנים וזאת בזמן בניית נמל אשדוד החדש ע"י "ציינה הארבור", חברה סינית הקשורה באיראן בעסקאות ענק ובחוזים ארוכי טווח. מי בונה את השער של מדינת ישראל לעולם ? מי החברה שעשויה להפעיל את הנמל באשדוד בעתיד הקרוב? גם ראש המוסד לשעבר נשמע מודאג!

מתחת לאף שלנו מקימה ממשלת סין את הנמל החדש באמצעות החברה הממשלתית צ'יינה הרבור שקשורה בחוזים של מיליארדים רבים עם האיראנים, מעניקה באמצעות המשרד האיראני שלה שירותי ייעוץ לגופים איראניים שונים, ובונה מרכזים  גדולים במדינה במסגרת הסכמי מימון בין סין לאיראן.

אם וכאשר תבקש ממשלת ישראל לתקוף באיראן, היא תגלה שממשלת סין מושקעת מאוד מאוד בתעשיית הנפט, האנרגיה והכלכלה האיראנית. כלומר כל התקפה על איראן משמעותה - התקפה על הממשלה הסינית שאט אט משתלטת על נכסים מאוד משמעותיים במדינת ישראל.

בשנתיים האחרונות כתבתי כאן על ההשתלטות הסינית על כלכלת ישראל ובכלל זה נמל אשדוד ויעדים אסטרטגים חשובים נוספים והנה נראה שהסינים עלולים להיכנס עמנו לקונפילקט לא פשוט.

מאז ביקורו של ראש הממשלה נתניהו בסין (מאי 2013) הוא מעודד  את הקשרים עם סין ואף ויצא מדעתו כדי לבנות נמל חדש באשדוד בעלות של מיליארדים שמומחים מסבירים כי היא מיותרת.

והנה חברה סינית הממשלתית צ'יינה הארבור, נבחרה ע"י ובעידוד ממשלת נתניהו לבנות את נמל אשדוד. 

צ'יינה הארבור זכתה במכרז להקמת נמל אשדוד החדש אחרי שהגישה הצעה זולה בהרבה מהמתחרים האירופים והישראלים. 

אגב חברת האם שלה,  קונצרן סיני בשם CCCC) China Construction and Communications Company), שהוזכרה כמועמדת לבנות את קו הרכבת לאילת, נחשדה בעבר על ידי הבנק העולמי במעורבות בשוחד (רק ציינו עובדה).

הקמתו של הנמל החדש תארך שבע או שמונה שנים, והיא צפויה להיות ממושכת בשל הצורך להקים נמל עבודה ארעי שממנו יפליגו כלי שיט לביצוע עבודות להקמת המזח החדש.

הסינים  לא מסתפקים בבניית הנמל החדש אלא גם מבקשים להפעילו – בימים הקרובים (ב10 במרץ ) ייסגר המועד למכרז הפעלת הנמלים שאליו ניגשות ארבע קבוצות, ובהן גם חברה סינית.

וכשהסינים רוצים לזכות, הם כבר הוכיחו שלא ניתן להתמודד איתם במכרז.

ממשלת סין והחברה שבבעלותה - בונה את נמל אשדוד מושקעת מאוד באיראן:

צ'יינה הרבור מחזיקה באופן ישיר בקשרים כלכלים ואסטרטגים משמעותיים באיראן ואף יש לה נציגות גדולה מאוד בטהרן בתחומים רבים, בניהם בתחום הייעוץ האסטרטגי...

ממשלת סין עצמה מקיימת באופן ישיר קשר כלכלי אסטרטגי עם איראן בעיקר סביב הנפט והגז ומספקת לאיראנים נשק מתקדם ושתת"פ נרחב בתחום הבטחוני.

יבוא הנפט מאיראן מכסה כ־10% מכלל יבוא האנרגיה של סין והחוזים בין המדינות הם ארוכי טווח.

כמו כן, סין מושקעת במיליארדי דולרים בתעשיית הנפט באיראן עצמה (הולכה, קידוחי נפט ופיתוח שדות נפט) וממלאת תפקיד משמעותי בכלכלה האיראנית.

לסין ואיראן מורשת ארוכת שנים של קשרים ידידותיים ובשנים האחרונות מסתמנת הרפובליקה האסלאמית של איראן כשותפה אסטרטגית חשובה עבור סין במזרח התיכון.

החל משנת 2009 סין הפכה להיות השותפה המסחרית הראשית של איראן גם בתוצרת שאינה קשורה לנפט וגז.  היקף המסחר בין שתי המדינות הגיע באותה שנה ל-21.2 מיליארד דולר.

בשנים האחרונות חברות סיניות מספקות לאיראן כ-15 אחוז מהייבוא השנתי שלה.

נוכח ההשקעות הכלכליות של סין בתעשייה ובתשתית האיראנית, סביר להניח שהיא תמשיך לתמוך ביציבותה של הרפובליקה האסלאמית בניסיון להבטיח רווחים עתידיים מהשקעותיה.

 

הסיטואציה המסוכנת:

בזמן שממשלת ישראל לחצה לחזק את הסנקציות הכלכליות מול האיראנים והתכוננה  לתקוף באיראן (בשנים האחרונות השקיעה המדינה כ 11 מיליארד שקל בהכנה לתקיפה זו) החברה הסינית הקשורה בטבור לאיראן, התמודדה ואף זכתה  במכרז בניית הנמל...וכנראה תזכה גם בבניית קו הרכבת לאילת , חברה ממשלתית סינית תמשיך ותהיה הבעלים של אגן כימיקלים, חברות סיניות אחרות הפכו לבעלות שליטה בתנובה, בחברות ביטוח בישראל (שמחזיקות את הפנסיות שלנו) וזו רק ההתחלה...

כל תקיפה באיראן, אם באמצעות ישראל ואם באמצעות המעצמות (כפי שמעדיף נתניהו) עלולה לגרום לזקים אדירים לממשלת סין...שכבר תחזיק את ישראל, אזרחיה וכלכלתה, במקום רגיש מאוד....

ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי -
"סין היא תומכת גדולה של איראן בתחום הביטחוני, כולל בנשק מתקדם ומתוחכם"

ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי שהתבטא בעבר נגד ההשתלטות הסינית על חברות ישראליות, כולל נגד העסקה שבה ברייט פוד הסינית רוכשת את השליטה בתנובה לפי שווי 8.6 מיליארד שקל, הגיב לנושא בניית הנמל:

"יש לבחון את כל ההיבטים של הקמת נמל ימי בארץ על ידי חברה שנמצאת בבעלות מלאה של ממשלת סין, וזאת לפני הקמת הנמל ולא לאחריו.

השאלה אם נכון שממשלת סין תהיה מעורבת ישירות בהקמת נמל גדול בישראל טעונה דיון אסטרטגי גלוי ורציני, השקעותיה עתירות ההון של סין באזור ובאיראן במיוחד והעובדה  כי סין תומכת גדולה של איראן בתחום הביטחוני ובכלל זה בנשק מתקדם ומתוחכם בתחום הימי אינה דבר שיש להתעלם ממנו.

כדאי שהמטה לביטחון לאומי יפרסם מסמך המסביר לציבור את מדיניות הממשלה בנושא.

 

 לכתבת התחקיר שערכנו על ההשתלטות הכלכלית של הסינים בישראל - כנסו כאן 

 

 

$(function(){setImageBanner('d1c8050c-25ec-4b4d-9ea7-27e896883398','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,false,20610,'Image','');})
 
$(function(){setImageBanner('eb556ef1-9b2e-4cbc-9685-2e46038462bb','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,false,19242,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה