אושר פרויקט הרכבת לאילת
05.02.12 / 13:42
ממשלת ישראל אישרה היום - פה אחד את הקמת קו הרכבת מתל אביב דרך אשדוד ולאילת. עלות הקמת הקו נאמדת בין 7.5 ל-8.5 מיליארד שקל.
רכבת המטענים מתוכננת להגיע לנמל אשדוד ולא להתחבר לתל אביב. זמן הנסיעה המובטח מאילת למרכז המדינה ייארך כשעתיים.
באמצעות מסילת רכבת שאורכה כ-350 ק"מ, תתחבר תל אביב לאילת כשהיא עוברת דרך נמל אשדוד להעברת מטענים.
רכבת המטענים מתוכננת להגיע לנמל אשדוד ולא להתחבר לתל אביב. כך החליטה הממשלה והצביע פה אחד.
בקרוב יוקם צוות בין משרדי כדי לבחון מי יקים את הקו: יזם פרטי,בדומה לכביש 6? או הענקת זיכיון למדינה זרה, ככל הנראה סין?
זמן הבנייה יוקצב לחמש שנים, אם כי במקרה והסינים יבחרו להקימו - לא מן הנמנע שלוחות הזמנים יתקצרו.
במהלך הדיון אמר נתניהו: זאת החלטה אסטרטגית, בעשור הקרוב יעלו מעצמות חדשות ומדינת ישראל חייבת לייצר אינטרסים חיוניים מבחינה לאומית. בכוחנו לייצר נתיב תעבורה אלטרנטיבי, עוקף תעלת סואץ - זו תעודת הביטוח שלנו. ישראל חייבת להפוך לדרך מעבר יבשתי ולייצר אינטרסים כלכליים/מעצמתיים.
קו הרכבת ומקורות הגז הנמצאים בישראל יכולים לקשור אינטרסים חזקים בתחום הכלכלי, האנרגטי והתעשייתי"
הרכבת מהירה תקל את התנועה לנגב ותוכל לזרז הקמת נמל תעופה בינלאומי בנבטים ומיזמי תיירות נוספים.
בעבר בכירי משרד האוצר, כבר תקעו בעבר מקלות בניסיון להתניע את פרויקט הרכבת לאילת ושללו מן היסוד את ההצעה שתהיה רכבת נוסעים לצד רכבת משא, אך למרות זאת היא אושרה.
בשנת 2003 דני טל, נספח מסחרי של ישראל בטייוואן, הכין מצגת מרהיבה כיצד קו רכבת מאשדוד לאילת יוכל להאיץ את פיתוח הנגב כמרכז תיירות גדול.
אולם כבר בבחינה ראשונה של תוכנית הרכבת לאילת, הסתייגו אנשי משרד האוצר מההצעה להפעיל רכבת נוסעים לאילת.
הם טענו כי לא תהיה כדאיות כלכלית לרכבת נוסעים כי היא תוביל מספר קטן של נוסעים, והמדינה תתקשה לסבסד את הרכבת בסכומים גדולים. הם קבעו כי הקו חייב להתבסס על רכבות משא. כך שהרכבת תתחרה עם תעלת סואץ, ותעביר מטענים מאוניות בנמל אשדוד לאוניות שיעגנו בנמל אילת המפליגות לנמלי סין, יפן והודו.
ניסיון העבר מראה כי ישראל מצטיינת בסחבת בפרויקטים של רכבות. מערכת הרכבות שלנו עדיין מפגרת בהשוואה למדינות אירופה וארה"ב. ולא יודעת להתגבר על המכשולים לקבלת האישורים הנדרשים: וועדות מחוזיות, ההתנגדויות של הירוקים, והזרמת הכספים.
אם עבודת ההקמה תימסר לסינים, יש לתבוע מהחברות הסיניות לבצע קניות גומלין של מוצרים ישראליים ולדאוג לפיקוח נוקשה ומחמיר.
מצרים חוששת מתוכנית הרכבת המהירה לאילת.
יש גורמים במצרים שמאשימים את ישראל בניסיון לפגוע בכלכלה המצרית באמצעות קו הרכבות לאילת. הם חוששים, שקו זה יפגע בהכנסות של תעלת סואץ, המאוד חשובות לכלכלה המצרית.