מבקר המדינה - התנהלות חמורה של הנהלת נמל אשדוד
05.05.15 / 16:52
מי שחשב שהעובדים הם הבעייה בנמל שיקרא את דוח המבקר שמעלה ביקורת חריפה נגד התנהלות ההנהלה
דוח מבקר המדינה המתפרסם היום - סוקרת את התנהלות הנמל :
שפירא כותב ש"במהלך שנת 2013 התקבלו במשרד מבקר המדינה תלונות מנכ"ל החברה (אז) מר שוקי סגיס ויו"ר דירקטוריון החברה (אז) מר גדעון סיטרמן ובהן טענות הדדיות בדבר התנהלות ותפקוד לקויים. במסגרת הביקורת נבדקו הטענות ההדדיות וכן נושאים נוספים. הביקורת לא עסקה בהכרעה בהבדלי הגרסאות בין הצדדים אלא בליקויים שבפעולות החברה ובפעולות מנהליה הבכירים.
בתיאום עם המשטרה לא עסקה הביקורת בעניינים נוספים הקשורים לחברה, שכן עלה חשש שהם עלולים להשיק לחקירת משטרה בנושא".
מינויים:
יו"ר נמל אשדוד דאז, גדעון סיטרמן, ביקש למנות את שמולי לתפקיד של - מתאם ביקורים וסיורי אח"מים בנמל. את חברת מרכז ליכוד מירב שמואלי - אשר אין לה השכלה קודמת או ניסיון בתחום התקשורת". ומה זה התפקיד המכובד? אין כזה.
השכר? כ-20 אלף שקל בתוספת רכב צמוד!
לא רק זו, אלא שהיו"ר ביקש לקלוט את שמולי לתפקיד מבלי שנערך מכרז בעניין כמקובל ומבלי שרואיינו לתפקיד מועמדים אחרים.
"חברת הנמל יצרה עבור שמולי תפקיד באופן מלאכותי- תפקיד שלא היה קיים בעבר ואף נקבה בשכר החורג (פי שניים) מהשכר שנקבע לעובדים דרך חברת כוח".
תפקידים מרכזיים בחברה, כמו למשל סמנכ"ל כספים ויועץ משפטי, לא מונו על ידי הנהלת החברה באופן קבוע במשך שנתיים.
הדוח מגלה כי חברת נמל אשדוד ניהלה באופן לקוי את השקעותיה-
מנכ"ל החברה והנהלתה הוציאו לפועל באופן חלקי ביותר את החלטות הדירקטוריון בדבר ביצוע תקציב ההשקעות ולא ניהלו מעקב אחר ביצוען, וכן לא הוציאו לפועל פרויקטים גדולים אשר היו נחוצים לפיתוחה ולקידומה של החברה.
"במהלך 2011 ועד לסוף שנת 2012 לא עמד הדירקטוריון על חומרת העניין: לא התייחס לביצועים הנמוכים של תקציב ההשקעות, לגורמים לכך ולהשלכותיהם על תפקוד החברה ועל יעילותה".
שורה התחתונה- "הנהלת החברה כשלה בתפקודה בכל הקשור להכנת תקציב השקעות רֵאלי וליכולתה לבצע יעדי השקעות ולהוציא לפועל תהליכי רכש מורכבים".
ניהול הרכש האסטרטגי:
אופן הניהול הוביל לפגיעה ביכולת התפעולית של הנמל. הניהול הכושל פגע ביכולת התפעולית של החברה וביכולתה להתאים עצמה לגידול במספר האוניות הנכנסות לנמל ולגודלן.
בין היתר מזכיר המבקר את החלטת הדירקטוריון לקנות גוררת חדשה ולשפץ גוררת קיימת.
למרות תקציב של מעל ל-50 מיליון שקל שהוקצבו לרכישת גוררת חדשה, במשך 4 שנים, עד דצמבר 2014, החברה לא רכשה גוררת כזאת ולא שיפצה את הגוררת הקיימת.
הסבת רציף 21 לרציף מכולות –
פרויקט ז- החברה העריכה את עלותו ב-260 מיליון שקל, אולם במשך 4 שנים התמהמה ולא ערכה בדיקות לבחינת הכדאיות הכלכלית וההיתכנות ההנדסית-תפעולית של המהלך.
כאשר החליטה החברה בסופו של דבר לקדם את הנושא, היא שכרה ללא מכרז את שירותיה של חברת ייעוץ בינלאומית בעלות מוערכת של 300 אלף שקל.
"לא הייתה כל הצדקה לפטור את החברה ממכרז בנימוק של דחיפות, שכן בקשת רשות הספנות והנמלים לחוות דעת הייתה ידועה לחברה זמן רב".
מחברת נמל אשדוד נמסר :
"עם קבלת טיוטות דוח ביקורת המדינה בנושאים שבנדון החלה החברה לפעול לתיקון הליקויים. חלק מהנושאים כבר יושמו והאחרים נמצאים בטיפול אינטנסיבי".