למרות ההבטחות: עובדי הנמל באשדוד לא נהנים מההתייעלות והרווחים של הנמל (המדינה וההנהלה דווקא כן)
22.08.17 / 15:27
התחרות הצפויה נותנת כבר את אותותיה ונראה כי עובדי הנמל יצטרכו לעשות פשרות רבות בעקבות הנמל החדש . המדינה שואפת להתייעלות וצמצום הוצאות שכר בנמל מבלי לתגמל את העובדים בהתאם.
שיחות הרפורמה עם עובדי סקטור התפעול ועובדי סקטור ציוד מכני בנמל אשדוד הגיעו למבוי סתום.
באמצע יוני האחרון שר התחבורה ישראל כ"ץ הצהיר שהוא מוכן לתת לכל עובדי הנמלים חסינות מפיטורי התייעלות לתקופה של 10 שנים (החסינות תחול גם על עובד שהתקבל לעבודה רגע לפני קבלת ההחלטה) כשהגנת הפיטורים הנה פונקציה של התייעלות ופרישה מרצון ונועדה ל 250‑400 עובדים מתוך כ-1,300 עובדי נמל אשדוד. העובדים שמחו אולם כיום טוענים שהם לא הבינו נכון את התמורה שהם אמורים לקבל בזכות אותה התייעלות.
העובדים הציבו תנאי:
תוספת שכר של כ-50% מגובה ההתייעלות המתוכננת (הוצאות השכר אמורות לקטון בכ-2.7 מיליון שקל בחודש).
העובדים דורשים לחלק מחצית מהסכום הזה - 1.3 מיליון שקל - כתוספת לשכר הברוטו של העובדים שיישארו.
במשרדי האוצר והתחבורה הופתעו מהדרישות של העובדים ושוללים אותם על הסף.
ההכנסות השנתיות של נמל אשדוד הן כמיליארד ₪ בשנה והנמל נחשב לרווחי מאוד. ועלות השכר קרובה של 500 מיליון ₪ (רוב ההוצאות של הנמל הן עבור שכר).
באוצר טוענים הנמל יעמוד בתחילת העשור הבא בפני תחרות, שעה שייפתח מולו נמל פרטי חדש שיופעל על ידי חברת TIL ההולנדית למשך 25 שנה. ולכן המדינה שואפת להתייעלות וצמצום הוצאות שכר בנמל - ולא להגדלתן.
המדינה והנמל נהנים מדיבידנדים, העובדים לא!
התוצאות הכספיות של הנמל טובות.
בפברואר 2017 אישר דירקטוריון נמל אשדוד חלוקת דיבידנד של כ-23 מיליון שקל למדינה על רווחי השנים 2014 ו-2015.
גם הדירקטוריון חילק לבכירי הנמל בונוס מיוחד של כ-400 אלף שקל על הביצועים שנת 2015.
לפי נוהלי החברות הממשלתיות, העובדים זכאים לקבל 10% מכל משיכת דיבידנד על ידי המדינה. במקרה זה, הם היו זכאים לקבל 2.2 מיליון שקל כבונוס חד פעמי לשכר של מרס 2017. אולם עד כה הכסף לא חולק. מצב זה מעיב על הנכונות של הצדדים לסגור דיל שיקדם את הרפורמה.