בלאגן שלם בתחבורה הציבורית באשדוד - התושבים מתוסכלים

$(function(){})
להאזנה לתוכן:

הנוסעים בתחבורה הציבורית באשדוד זועמים נוכח השינויים שחלו בקווי האוטובוס השונים בעיר, חלקם מבלי שהם יודעים על כך בכלל. אינספור תלונות זרמו אל מערכת אשדוד נט ובתגובות לפוסט של חברת אפיקים. על אף שהזהרנו על כך באשדוד נט, לא נעשה דבר מצד העירייה כדי למנוע את הקטסטרופה: "רואים שמי שקיבל את ההחלטה הזו לא נוסע באוטובוס כל בוקר". מהעירייה נמסר בתגובה: "הובטח כי בסיום הפיילוט, כל הנתונים ישוקללו וככל שיידרש יבוצעו השינויים הנדרשים"

מחכים לאוטובוס שאולי יגיע. צילום: שמואל סרדינס

שלושה ימים מאז נחנכו קווי התחבורה החדשים באשדוד בגאווה גדולה, הנוסעים מצאו את עצמם מתוסכלים וממורמרים לאחר שחוו עוגמת נפש בתחנות האוטובוס השונות בעיר, כשבחוץ גשום וסוער.  

מעבר לכך שרבים מהם אינם בקיאים בשינויים מאחר ואינם מחוברים לרשת, ובין היתר גם בשל קמפיין ההסברה החסר שנערך בטרם החלת השינויים, תכנית התחבורה הציבורית החדשה לטענתם לא הטיבה עמם, אלא להפך.

אנשים שמתייבשים למעלה משעה בתחנה בציפייה לאוטובוס, אלא שהם לא יודעים שזה לא עומד להגיע, ילדים שבשל שינויי הקווים מאחרים לבית הספר ביותר משעה והוריהם המתוסכלים נוכח השינויים שכעת מצריכים מחלקם לתפוס שני קווים.

בדף הפייסבוק של חברת אפיקים ניתן לראות את סדר גודל הזעם הציבורי בעקבות השינויים. בתגובה לאחד המתלוננים השיבו באפיקים שהיום תתקיים ישיבה לאור התלונות הרבות, אך לפי שעה לא ברור היכן זה עומד והאם זה אכן עתיד לקרות.

אל מערכת אשדוד נט הגיעו פניות רבות של נוסעים מתוסכלים ומאוכזבים מהשינויים. ביניהם פנייה של עובדים מנמל הדרום, שמסתבר שלא נלקחו כלל בחשבון בתכנית התחבורה הציבורית החדשה.

"השינוי שעשו הוא לא לטובת הציבור כלל" - אומרת נוסעת (36) זועמת לאשדוד נט. "הם פשוט הורידו לנו את הקווים ברובע ד' ואין לי איך לקחת את הילדה לבית הספר ברובע ו'".

היא מספרת כי התקשרה למוקד כדי להבין באיזה קו היא יכולה להשתמש, אולם המוקדן לטענתה השיב לה בתגובה כי צומצצמו הקווים בשל הקורונה. "מה זה השטויות האלה?!" - היא אמרה בזעם. "הייתי צריכה להיגרר עם הילדה באיזשהו אוטובוס שנכנס לרובע ז' וללכת איתה ברגל עד לבית הספר. בחזור נאלצתי לנסוע במוניות כי אין אוטובוס. זה אמיתי?!".

"אנשים פשוט משתגעים" - היא מוסיפה. "אנשים מבוגרים אובדי עצות, אין להם מושג על איזה אוטובוס לעלות ואיפה לרדת. מה עם לבוא ולערב את הציבור? אף אחד לא שאל אותנו, פשוט עושים מה שבא להם. מילא היו מוסיפים אוטובוסים...אבל להוריד קווים?!

נוסעת אחרת, בת 70, אמרה לאשדוד נט: "יש פה ממש כעס במה שהולך פה, אנשים מאחרים לעבודה, ילדים מאחרים לבית הספר. אפילו הנהגים מצדיקים אותנו. אם קודם היינו צריכים לקחת קו אחד היום אנחנו צריכים לקחת כמה. פשוט מרגיז. שעה וחצי אני מנסה להגיע ואני עדיין בדרך".

מעבר לתסכול הרב המורגש בשיחה עם הנוסעים, הם מעלים גם מספר כשלים שנעשו בתכנית ולא נלקחו בחשבון. כך למשל, הוחלט שקו 5 יעבור ברובע י"ב אולם הוא לא עוצר באף תחנה. ברובע י"א, בוטלו הקווים 15 ו-33, והנוסעים שנהנו משירות תחבורה יעיל צריכים כעת לקחת שני קווים שונים כדי להגיע אל יעדם. "יש בעיה קשה עם תושבים שגרים פה בהוסטלים לבעלי מוגבלות", סיפר אחד מתושבי הרובע. לדבריו, רבים מהמתגוררים בהוסטלים אלה עובדים במפעלי תעסוקה מיוחדים באזור התעשיה, ולכעת נותרו ללא פיתרון. "מדובר בבעיה קשה, הם יצטרכו לקחת שני אוטובוסים, כאשר חלק מהדרך יצטרכו לבצע בצעידה... מדובר באוכלוסיה שגם ככה קשה לה, אז עכשיו באים וממש מכבידים עליהם", מספר תושב רובע י"א.

צפו בוידאו: ראש העיר משיב לשאלת אשדוד נט במעמד חניכת הקווים - מדוע לא נעשתה הסברה ראויה יותר כדי שהנוסעים יכירו בשינויים?

יש לציין כי אשדוד נט התריע לא פעם כי התכנית עלולה ליצור כאוס, גם לאור ביטול הקווים ושינוי המסלולים, אך בעיקר בשל העובדה שתושבים רבים לא הכירו בשינויים טרם החלתם.

נוסעת נוספת שניסתה להגיע הבוקר אל יעדה, תיארה את עוגמת הנפש והתסכול שחווים הנוסעים אולי בצורה הטובה ביותר. וכך היא כתבה בפייסבוק:

"הפוסט הזה מיועד לעיירית אשדוד ולעוד אנשים שהיום חיכו בבוקר בגשם בגלל ההחלטה לשנות את הקווים בגלל שזה יותר ״יעיל״ לעירייה שלנו.

כל בוקר בשעה 8:00 אני תופסת קו מתחנה שהיא 5 דקות הליכה מהבית שלי, למקום שאני מתנדבת בו (אני עושה שירות לאומי). אני מחכה כמעט רבע שעה בתחנה יש גשם וקר, אני ועוד כמה אנשים מבוגרים שהיו איתי בתחנה לא מבינים למה הקו שאנחנו עולים עליו כל בוקר לא מגיע.

אני מתקשרת לעיריית אשדוד ואני מבינה שהוחלט לשנות את הקווים מסיבה שזה יותר "יעיל" עכשיו אני שואלת, יעיל למי? כי לי ול-6 האנשים שחיכו איתי בגשם ובקור לאוטובוס שלא הגיע ובסוף לקחתי מונית על החשבון שלי.

זה ממש לא היה יעיל ולהזכירכם, אני מתנדבת בשירות לאומי ואין לי את היכולת הכספית הזו לשלם למונית כל בוקר. 

עכשיו עזבו אותי, אני יכולה להסתדר. מה עם המבוגרים שעמדו איתי בתחנה ולא הבינו מה קורה? זה אנשים שנוסעים בקווים האלה כבר כמה שנים טובות, כי זו התחבורה היחידה שיש להגיע למקום שהם צריכים?

רציתם לשנות את הקווים? סבבה. למה לשנות במזג אוויר כזה? למה לגרום לאנשים להרגיש חסרי אונים ולהגיד לי שפרסמתם את הנתיבים של התחבורה...זה אולי יעזור לי אבל לא יעזור לדתיים שיש להם טלפון כשר או למבוגרים שאין להם מושג איך לבדוק!

רואים שמי שעשה את ההחלטה הזו לא נוסע באוטובוס כל בוקר, אלא עם אוטו עם חימום למשרד שלו. 

פשוט בזיון! לא שמים עלינו. בחיים שלי לא יצא לי להתלונן על משהו וחבל שהפעם הראשונה היא נגד העירייה שלי שאמורה ״לדאוג״ לי כביכול. מקווה שזה יטופל במהרה! ושאם לפחות לא יחזירו את הקווים, אז שיתנו מענה לתחנות שבכלל התבטלו הקווים בהם".

תגובת עיריית אשדוד:

"מיזם התחבורה הציבורית החדש של אשדוד הושק רק ביום שישי האחרון, ומקובל שמיזם בסדר גודל כזה יזכה לתקופת הרצה, במהלכו ייבדקו קווי האוטובוסים, תדירות, זמנים וכיו"ב. הובטח כי בסיום הפיילוט, כל הנתונים ישוקללו וככל שיידרש יבוצעו השינויים הנדרשים.

חובה להדגיש כי כל מי שעוסק בהסברה שעניינה שינוי בהתנהגות, יודע כי מדובר בתהליכים ארוכים שמחייבים הרבה מאוד סבלנות ואורך רוח. גם הטמעת השינויים בקווי התחבורה הציבורית החדשה, תיקח זמן ואנו מאמינים שעם הזמן אנשים ילמדו את המסלולים הנכונים להם, יתרגלו לקווים החדשים ויפיקו הנאה מחוויית נסיעה טובה ומתקדמת יותר.

בתכנית החדשה ישנם שינויים המחייבים זמן היחשפות והטמעה ועל אף שקמפיין ההסברה נעשה באופן מסיבי ואינטנסיבי, אנו מודעים לכך שיש אנשים שעדיין לא מודעים לשינוי. מסע ההסברה טרם הסתיים והוא יימשך לכל אורך תקופת הפיילוט.

יש לזכור כי השקת הקמפיין התחוללה בתקופת הקורונה ולאירוע זה יש משמעות גם ברמה הלאומית, הבאה לידי ביטוי בצמצום נסיעות בגלל חוסר בנהגים (מאומתים או מבודדים). כמו כן, המערכת החורפית שפקדה אותנו בסוף השבוע שעבר והמערכת הנוכחית מייצרת לחץ וסרבול בקרב הנוסעים שנדרשים ליותר מאוטובוס אחד. 

ולסיום, לרשות התושבים ומשתמשי התחבורה הציבורית, עומדות האפשרויות לדווח או להעיר הערותיהם (מוקד 106, חברת אפיקים, דף הפייסבוק העירוני). פניות שמחייבות טיפול מיידי מטופלות ללא דיחוי ואילו פניות מורכבות שמחייבות איסוף מידע לאורך זמן ושקלול הנתונים, יזכו להתייחסות לאחר תקופת ההרצה".

שי מלכה, סמנכ"ל השירות בחברת אלקטרה אפיקים מסר בתגובה:

"פרויקט התחבורה העירוני באשדוד, שהחל את צעדיו הראשונים בשבוע שעבר בהובלת משרד התחבורה, מביא עימו בשורה של ממש לתושבי העיר עם כניסה של 30 אוטובוסים חדשים מתוכם 25 אוטובוסים חשמליים וירוקים לסביבה מהמתקדמים בעולם שיביא (עם דעיכת משבר האומיקרון) לעלייה של כ-30% בהיצע ובהיקף התדירות של הקווים.

בטרם הפעלת מערך ההיסעים החדש, פעלנו יחד עם העירייה בכדי לקדם קמפיין הסברה שמטרתו להטמיע בקרב התושבים את השינויים במערך וביניהם: קווים חדשים וקווים משודרגים, תחנות חדשות, מסלולים ישירים, ולוחות הזמנים חדשים של כל קו ובכל רובע.

אנו מודעים לזמן הנדרש לנוסעים, בכדי ללמוד את הקווים החדשים ולשנות את הרגליהם הקבועים. אנו באלקטרה אפיקים, יחד עם העירייה ובמשרד התחבורה, קשובים לצרכים ולפניות המתקבלות מהנוסעים ופועלים במרץ בכדי לסייע להם בהכרת מערכת הקווים החדשה.

במקביל, אנו מנטרים את התלונות וההצעות לשיפור של הנוסעים ומגבשים מתוכם המלצות לתיקונים ושינויים במערך הקווים החדש. שינויים אלו ייושמו במערך הקווים בהקדם".

$(function(){setImageBanner('792f2107-2084-48db-b7ac-b0380be1b0e3','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,false,20610,'Image','');})
 
$(function(){setImageBanner('0f6b90c8-8024-4e08-a48f-ac54b5ab24d9','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,false,19242,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה