אשדוד במקום הרביעי בהיפגעות הולכי רגל
04.02.14 / 08:40
באשדוד נפגעו 109 הולכי רגל ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2013 שישה הולכי רגל נהרגו ו-18 נפצעו באורח קשה. רק ב תל אביב (408), ירושלים (303) וחיפה (131) נפגעו יותר הולכי רגל מאשר באשדוד.
65 הולכי רגל נהרגו ב2013 בתאונות דרכים בתחומי הערים. זוהי עלייה במספר ההרוגים לעומת שנת 2012, במהלכה נהרגו בחודשים הללו 63 הולכי רגל בתחום העירוני.
2,832 הולכי רגל נפגעו, מהם נפצעו באורח קשה 467 בני אדם. זוהי עלייה של 3 אחוז במספר הנפגעים לעומת התקופה המקבילה בשנת 2012, בה נפגעו 2,757 בני אדם כהולכי רגל בתחום העירוני.
מנתוני דו"ח מיוחד של עמותת אור ירוק בנושא הולכי הרגל בישראל עולה כי אחד מכל ארבעה (25 אחוז) הולכי רגל שנפגעו, נפגע כשחצה את הכביש שלא במעבר חצייה. אחד מכל חמישה (21 אחוז) הולכי רגל שנהרגו, נפגע כאשר חצה את הכביש במעבר חציה ו-47 אחוז מההרוגים, נהרגו כאשר חצו את הכביש שלא במעבר חציה.
הסיבה המרכזית להיפגעותם הגבוהה של הולכי הרגל היא אי מתן זכות קדימה מצידם של הנהגים. שלוש מתוך ארבע תאונות (75 אחוז) שבהן נפגע הולך הרגל התרחשו בגלל שנהגי כלי הרכב לא נתנו זכות קדימה להולכי הרגל.
על פי הנתונים, ב-48 אחוז מהתאונות הקטלניות שבהן נהרג הולך רגל, נהג הרכב לא נתן זכות קדימה ולמעשה היה אשם במותו. הולך הרגל היה אשם ב-28 אחוז ממקרי המוות בתאונות קטלניות. בסך הכול נהגי כלי הרכב היו אשמים ב-63 אחוז מהתאונות שבהן נפגע הולך רגל, כאשר הולך הרגל היה אשם ב-13 אחוז מהתאונות.
על פי החוק נהג מחויב להאט את מהירות הנסיעה ובמידת הצורך אף לעצור את רכבו, בכל מקרה שבו צפויה סכנה לעוברי דרך או לרכוש. העונש בגין אי מתן זכות קדימה להולכי רגל הוא קנס בסך 500 שקלים, הזמנה לבית משפט ועד 10 נקודות .
מספר הנפגעים גבוה מאד גם ביחס לממוצע של 11 השנים האחרונות (2003-2013). על פי הנתונים, בכל שנה נפגעים בתקופה זו בממוצע 2,719 הולכי רגל בתאונות דרכים בערים, 113 הולכי רגל פחות ממספר הנפגעים בתקופה זו בשנת 2013. בשנת 2013 נפגעו הכי הרבה הולכי רגל בתקופה זו בחמש השנים האחרונות.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "ההיפגעות הגבוהה של הולכי הרגל בתאונות דרכים מחייבת את המדינה ואת ראשי הרשויות המקומיות לשים את הנושא בראש סדר העדיפויות. במקרים רבים פסי האטה יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. על המדינה והרשויות המקומיות לבנות יותר פסי האטה ויותר כיכרות, אשר ירסנו את מהירות הנסיעה, בכדי שניתן יהיה להציל את חייהם של אנשים רבים".